Tejkaramell házilag


Csak ha a képre nézek is, máris érzem a semmivel össze nem téveszthető ízét. Imádom!

Jó, tudom, tudom, mostanság muszáj mindennek nem magyar gyökeret találni, és kövezzetek meg, de a tejkaramell nekem tejkaramell akkor is, ha más országokban is meg tudják csinálni, esetleg két részletben (először sűrített tej, majd abból karamell, azaz félútig ipari, majd aztán házi), és ha mondjuk úgy sokkal csinosabban csengő neve van: dulce de leche. Ami édes tejet jelent... azaz semmi tulajdonnév, vagy lefordíthatatlan szójáték, netán tájegység nem ragaszkodik ahhoz, hogy ne hívhassam a saját nevén. Tejkaramella akkor lesz (tehát plusz egy "a"), ha teljesen megdermedve, szikkasztva, kis kockákra vágva kerül tálalásra. 

Hogy hogy akadtam rá? ITT olvastam először arról, hogyan ne vadásszak dobozos konzervtejre, sem ne vegyek horroráron tejporos, bűnédes tubusost. Hisz meg tudom csinálni én is! :)

A fenti kép az ő receptjét hozza hűen. Isteni finom. Igen, félúton járva (kb. 35-40 percnél) jutottam a sűrített tejig, ha azt akkor és ott tubusba gyömöszkölöm, akkor még polcra is tehettem volna, és lám, nem volt benne semmi segédanyag. De nem álltam meg, tovább forraltam, míg el nem értem azt, hogy kevergetve sercegve húzott csíkot a kanál, ahol simán kibukkant a lábos feneke (juj, dévaj mosoly).

Ezen a képen még langyos, ezért hígabb is kicsit. Hűtőbe téve pár óra alatt "behúz", azaz még sűrűsödik, szilárdul valamelyest. 

Rengeteg sütemény, krém alapja lehet, de simán kanállal üvegből is utánozhatatlan.

Én azért sütöttem is vele, és meglepően finom lett!

Régebben volt egy agyament ötletem, hogy a brownie-ból kihagyom a csokit, és teszek bele almát, banánt. Baromi finom, krémes állagú, édes-fanyar süti. Most úgy döntöttem, adok egy kis mélységet neki, azaz összekapcsoltam a kettőt. Hogy ne nyúlós, kissé folyós állagú krém legyen a tetején, most valamivel több cukrot tettem a karamellhez, és némi vajjal adtam neki selymes állagot és vághatóságot.

Azaz:

1 liter zsíros tej (minimum 2,8%, de inkább 3,5%)
35 dkg cukor
1 zacsi vaníliás cukor
1 késhegy szódabikarbóna
-------
5 dkg vaj

A fentieket egy lábasban feltesszük főni, lassú forrással fődigéljük bő órácskát, másfelet, de akkor már vigyázunk rá, kevergetjük, nehogy úgy járjunk, mint peches Dina, aki közben könyvébe borul, így csak néha kukkant rá a főzeményre, és az edény alsó szélén néha erősebben karamellizálódik a  cucc a kelleténél, így szééép, foltos nem lesz a végeredmény. Ami abszolút nem veszi el a kedvünket attól, hogy folytassuk. Mikor feltérképeztük már edénykénk formás, kerek (körkörös) popsiját, akkor készen is vagyunk. Ráönthetjük süteményünk tetejére, ami épp langyosra hűlt a tepsiben, ahonnan nem borítottuk ki.. Így, együtt be a hűtőbe, és mikor már lehűltek a kedélyek, és szilárd alapokra helyezték ott bent ők ketten a kapcsolatukat, akkor jövünk mi! Tányérokkal és késsel felszerelkezve. :)) 



Meglepő ízkombó, ami működik! Én legalábbis nem tudtam leállni vele. 

Dina : Tejkaramell;  2:0 


Megjegyzések

  1. Bezony ám, működik és isteni. Dina te egy Istennő vagy, áldom a nevedet érte.
    Igaz nekem nem sűrűsödött be kellően 1 óra alatt, de ez az én defektem (és időhiányom miatt volt), de 1.5 zsacsi karamellpudinggal sűrítettem rajta..........a végeredmény pont olyan mint ami leírtál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, Juci! Örülök neki nagyon! És adtál egy tuti jó új ötletet, ha tortakrémhez kell! :D Kreativitás miatt Neked sem kell szomszédba menni! :)) <3

      Törlés
  2. Névtelen3/30/2013

    Kedves Dina! Felkeltette a figyelmem ez a csodás süti, szívesen kipróbálnám. Lehet én nem vagyok figyelmes, de a karamell alatt lévő csinos tészta receptjét hol találom? Válaszod előre is köszönöm.

    Márti

    VálaszTörlés
  3. Kedves Márti! Köszönöm érdeklődésed, hidd el, nem fogod megbánni, tényleg fincsi! :)
    A receptet linkben adtam meg, a "Baromi finom, krémes állagú, édes-fanyar süti." mondatban van a rózsaszín betűkre klikkelve található, de természetesen ide is elhozom:
    dinavilaga.blogspot.hu/2012/04/almanie.html
    Remélem visszajössz majd elmondani, hogy sikerült, hogy ízlett! :) Fotó is jöhet, és akkor ki is tudom tenni ide. Üdv, Dina :)

    VálaszTörlés
  4. A dobozos suritett tej konzervdobozostul kuktaban megfozve nekem sokkan jobban bejon. 40 perc a szoke verzio, 50 a boltiszeru, egy ora alatt meg sotetre fo, nekem ugy izlik leginkabb. En egyszerre harmat fozok, annyi fer a kuktaba, aztan elall meg a dobozba sokaig. Arra kell csak figyelni, h kihuljon teljesen felbontas elott, mert a forro cukorlava sokadfoku egesi seruleseket okozhat.
    Biztos, h a tied isteni, de en nem kevergetek rotyogo lavat ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Több oka is van, hogy ezt a verziót készítem. :)
      1., Nálunk nem kapható dobozos sűrített tej.
      2., Ha kapható, akkor az baromi messziről importált, drága holmi
      3., A dobozos ipari készítmény, nyilván nem csak tejet és cukrot tartalmaz
      4., Nem fröcsög, nem pöszög, nem láváskodik, szépen fő, még sosem okozott gondot.
      5., Tuti magyar, a lehető legolcsóbb, nulla adalék, 100%-ig tudom mi van benne.
      6., Menet közben alakíthatom, vajjal, tejszínnel, sóval, fűszerekkel gazdagíthatom az ízvilágot, nem "készen" kapom.
      7., Én így szeretem. :)))

      Törlés
  5. Névtelen3/04/2014

    szia Dina, en hozzaadtam a vajat es nem surusodik, hanem eleg folyos. varni kell, hogy a hutoben dermedjen? ha az nem segit, mit lehet vele tenni? kidobni nem szeretnem, plane, hogy dupla adagot keszitettem belole

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Irma! Azóta vagy húszszor készítettem, és az a tapasztalatom, hogy nagyban függ a tejtől a végeredmény. A lényeg az, hogy nagyon lassan, éppcsak lángon kell besűríteni gyakori kevergetés mellett. Eddig még mindig besűrűsödött, sosem maradt híg. A hűtőben ugyan dermed valamennyire, de az nem elegendő. Bloggertársam karamellás pudingporral sűrítette be, amikor sietett, de persze az nem az igazi. Tényleg türelem és hosszú idő kell hozzá. Meg a lehető legzsírosabb tej. :)

      Törlés
  6. Névtelen9/26/2017

    Kedves Dina, ez valami fenséges! Első alkalommal _ félve a kudarctól _olyan lassan főztem, hogy bizony több mint 3 órát lestem a fazékban. Ma viszont másodszor is nekiveselkedtem, _ mivel az előző adagot simán kikanalaztuk az üvegből_ és 2 óra alatt besűrűsödött. A végeredmény mennyei finomság, ami a hétvégi marlenkát fogja gazdagítani, hála a receptednek! :) Köszönöm!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése